Regulamentul 165/2014 a fost actualizat prin Regulamentul (EEC) 3821/85, prin care s-a introdus obligativitatea de a echipa, de la 15 iunie 2019, cu tahograf inteligent toate vehiculele noi categoriile de mai sus care sunt inscrise in circulatie incepand cu 15 iunie 2019. De la aceste dispozitive legiuitorul se asteapta sa ofere un nivel si mai ridicat de securitate, care sa faca mai dificila fraudarea, sa reduca povara administrativa, astfel incat firmele europene de transport sa economiseasca in total 515 milioane de euro pe an, si sa permita o respectare mai buna a reglementarilor referitoare la timpii de condus si de odihna, astfel incat soferii sa fie mai bine protejati, iar competitia de pe piata de transport sa fie corecta.
Tahograful inteligent dispune de o interfata cu sistemul de navigare prin satelit (GNSS), in special, Galileo si EGNOS European GNSS Agency, un dispozitiv de comunicare de la distanta pentru a transmite datele din tahograf catre politia rutiera cand vehiculul este in miscare, si o interfata ITS care sa conecteze tahograful cu alte aplicatii ITS.
Dispozitivul va inregistra automat locatia vehiculului utilizand GPS-ul la urmatoarele puncte sau in cel mai apropiat punct de astfel de locuri, atunci cand este disponibil semnalul prin satelit: locul de incepere a zilei de lucru, la fiecare trei ore de durata cumulata de conducere si locul final de incheiere a zilei de lucru.
Modulul GNSS inregistreaza automat locatia vehiculului la inceputul si la sfarsitul calatoriei si o actualizeaza la fiecare trei ore, un avantaj pentru soferi fiind acela ca nu mai trebuie sa introduca manual tara in care intra. Tahograful digital folosit in prezent inregistreaza doar un cod de tara, ceea ce presupune inregistrarea manuala a locatiei de catre conducatorul auto, dar noul sistem va genera locatia exacta, fara marja de eroare de cativa metri care exista in prezent.
Tahograful inteligent va putea comunica de la distanta cu organele de control, care vor utiliza un aparat radio cu raza scurta de actiune, verificand de la distanta anumite date fara a opri vehiculul si depistand astfel potentialele infractiuni si decizand atunci daca e nevoie sa opreasca masinile.
Autoritatile de control vor scana wireless date referitoare la urmatoarele evenimente sau date inregistrate de tahograf: cea mai recenta incercare de incalcare a securitatii, cea mai lunga intrerupere a alimentarii cu energie electrica, defectiunea unui senzor, eroarea de date de miscare, conflictul de miscare a vehiculului, conducerea fara un card valid, introducerea cardului in timpul conducerii, datele de ajustare a timpului, datele de calibrare, inclusiv datele celor doua cele mai recente calibrari, datele de inregistrare a vehiculului si viteza inregistrata de tahograf. Nu se vor transmite informatii despre abaterile tipice ale soferului de la timpul de condus, cum ar fi depasirea zilnica a orelor legale de condus sau nerealizarea pauzei dupa 4,5 ore de condus, iar informatiile scanate pot fi stocate de autoritati numai pe durata verificarii efectuate pe marginea drumului, nu pot fi retinute mai mult de trei ore, cu exceptia cazului in care ele indica o manipulare potentiala sau o utilizare incorecta a tahografului. Datele primite nu pot conduce la sanctiuni sau amenzi automate pentru conducatorul auto sau pentru operatorii de transport ci, in cazul in care sunt detectate probleme, se va efectua, probabil, o examinare completa a tahografului, lucru care ar putea conduce la actiuni ulterioare.
Baza pentru folosirea tahografelor este Regulamentul (EU) 165/2014, prin care s-a abrogat Regulamentul (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului si s-a modificat Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European si al Consiliului. In 2006 s-a trecut la tahografe digitale – pentru inregistrarea si stocarea mai sigure si mai corecte ale datelor decat era posibil cu dispozitivele analoage – care trebuie sa intre in dotarea tuturor vehiculelor noi mai mari de 3,5 t sau care transporta mai mult de noua persoane, inclusiv soferul. Insa chiar si tahografele digitale s-au dovedit vulnerabile la manipularea senzorului de miscare, deci au fost considerate o sursa nesigura de informatii.